lördag 5 mars 2011

Intervju med nye borgmästaren Sergei Sobianin...

Sergei Sobianin är ny borgmästare i Moskva sedan oktober 2010 efter att tidigare varit chef för presidentens administration. Hans företrädare Luzhkov avskedades i slutet av september förra året och nyfikenheten på den nya borgmästaren är givetvis stor. Mycket av det han säger i intervjun låter bra, men som han själv poängterar det tar år att bygga upp ett förtroende, så vi får se vad han kan hitta på...

Nedan följer intervjun från Ekho Moskvy (en frispråkig rysk radiostation) som publicerats i Courrier de Russie, en franskspråkig tidning i Moskva. Här är intervjun på svenska, fritt översatt av mig samt google translate.

Originalet finns att läsa på franska här:  http://www.lecourrierderussie.com/2011/02/25/serguei-sobianine/


Sergei Sobyanin: "Jag vill ingen något illa." 

25 februari, 2011 
 
Angående kiosker
Jag är inte någon liten skolflicka som blir förvånad över någonting, för jag har sett mycket i mitt liv. Men jag blev chockad av denna orgie av obegränsad shopping på Moskvas gator. Detta är andra gången i mitt liv som jag håller funktionen "borgmästare". Den första var i en liten stad, 1991. Vad jag såg i Moskva, det är vad som hände här under 1991, och jag skulle aldrig kunnat föreställa mig att jag 20 år senare skulle hitta samma sak i huvudstaden i vårt hemland. Gatuhandel behövs. Och i Moskva i synnerhet, eftersom många tidigare mataffärer numer säljer guld, pälsar eller kylskåp, men inte mat. Dessa företag måste nyttja fastigheter som är bekväma för människor, inte hindra transporter, samt ha ett ordentligt utseende.
Säkerhet
Jag tror att framför tåg-stationer borde det finnas polis-patruller, inklusive polishundar. Det har en stark psykologisk effekt. En bra polishund är mer effektiv än många tekniska lösningar.
Om polissamarbete
Antalet poliser i Moskva kommer att minska. I en kommundel har vi genomfört ett experiment: att införa  ett automatiserat program för att styra polisernas patrullering. Och det gav resultat som inte är dåliga. Vi har utrustat varje polisbil med videokamera och GLONASS, ett globalt navigationssystem. På detta sätt vet dispatchern, som ansvarar för patruller, var varje bil är och vad den gör. Han kan leda på ett effektivt sätt. Och det blir problematiskt att använda en patrull-bil bara för att åka och köpa en öl.
Om sig själv
Jag är en mycket försiktig person, men när jag är säker på mitt beslut, tvekar jag inte att fatta beslut. Jag har en mycket god själ, och jag vill inte skada någon, jag är inte bitter. Men om jag tycker att någon inte är på sin rätta plats eller beter sig inkorrekt så agerar jag utan att blinka.
Om sin rekryteringspolicy
Jag försöker att inte bygga personliga relationer på arbetet. Kanske du har märkt att valet av den kommunala ledningen har gjorts utifrån personliga egenskaper och meriter - det finns människor som jag aldrig hade träffat före min ankomst i Moskva. Samma sak var det i Tyumen, och var också fallet inom regeringen. Jag tog inte med dessa människor eftersom vi kommer från samma by eller från samma universitet, eller för att vi var vänner, utan utifrån en helt annan princip. Jag har valt ut dem från yrkesmässiga kriterier, och av denna anledning ställer jag krav på dem som proffs, inte vänner. Om de inte är överens, ja, då är de inte överens, punkt. Och sen då? Då får de helt enkelt leta upp ett nytt jobb.   

Om invandrare
Det är viktigt att instruera arbetsgivare angående sociala skyldigheter i fråga om immigranter. Detta är sjukförsäkring, socialförsäkring, en lägsta minimilön. Du vill inte betala en anständig lön? Du kommer att betala lika mycket skatt för den anställde i alla fall. Detta så att arbetsgivaren inte har något ekonomiskt incitament att anställa folk som han kan behandla dåligt och betala en spottstyver för.  

Politik
Jag är emot iden att borgmästare är positionerade som toppolitiker. Det finns tillräckligt med problem i en stad för att inte blanda sig i ren politik.

Angående incidenten den 11 december på Manege-torget
Manegen handlade inte om politik. Om vilken politik talar vi här? Detta handlar om barn som beter sig som ligister lössläppta på gatan. Det här är extremism, etniska eller religiösa problem om du så vill. De har inte något samband med politik. Det som hände skedde i samband med upprättandet av ordningen på gatorna. Och den är återupprättad enligt mig.
Angående 'gay'-parader
Jag har mina åsikter om det. Moskva har absolut inga behov av det och jag är inte partisk.
Angående förtroende
Om känslan av förtroende från ryssarna, ja, jag tror inte det är ett stort förtroende ännu. De har gett mig en chans och nu hoppas de att Moskva kommer att förändras till det bättre. Och jag också, tillsammans med  ryssarna, hoppas att Moskva kommer att förändras till det bättre. Att vinna människors förtroende tar minst två till tre år, man måste först visa något konkret. Först då kommer en viss nivå av förtroende.
Transport
Vi måste se till att man via kommunal transport kommer fram fortare än att åka bil. Och den kommunala transporten måste bli bekvämare. På så sätt kan vi lösa trafikfrågan. Det finns ingen annan möjlig lösning på detta problem i Moskva, likasom det inte finns någon lösning i Paris, London, New York eller någon annanstans i världen (jamen Stockholm är väl ganska bra organiserat... : ), min kommentar). På varje huvudgata måste det organiseras körfält för kollektivtrafiken, som inte får användas av några andra än bussar. Dessutom behöver vi organisera ett civiliserat system med kommunala taxi-bilar.
Angående hans ambitioner
Jag har absolut aldrig haft några direkta karriär-ambitioner. Jag säger er uppriktigt: aldrig.
Angående byggandet av nya bostäder och byggnader
Staden Moskva har en byggnads-densitet som redan överstiger alla europeiska huvudstäder. 3,5 gånger större än London, vem vet vad mer, 2,5 gånger större än Paris. Moskva är redan byggt, och det är oerhört komplicerat att lösa bostadsproblemen här. Först bör lösningen vara inriktad på renovering av befintliga bostäder, dessa gamla femvånings-byggnader. Bygga en massa nya bostäder är en mycket svår uppgift. Vi  tittar också på sådana möjligheter. I år planerar vi att bygga ungefär samma antal som förra året.
Jag anser att byggandet av hyresfastigheter - som kommer att ge hyresbostäder - är en av de mest lovande inriktningarna för huvudstaden. Vad händer nu? - Vi bygger bostäder. De fångas upp av investerare som vill satsa sina pengar. Och de placerar i  hela landet. Vi bygger en miljon hushåll - investerare köper en miljon, du bygger 2 miljoner - de investerar i två, du bygger tre - de tar tre ... Om du minskar volymen på byggandet kommer priserna att explodera. Men vi kan inte gå vidare med sådana tempon, bygga tiotals miljoner kvadratmeter ... Och var ska vi bygga allt:? På huvudet av Moskva, kanske ..
Angående nya byggprojekt
Det finns i dag i investeringsprojekt för 40 miljoner kvadratmeter, olika byggnader, särskilt i den historiska delen av Moskva. Dessa gallerior på platser, enorma kommersiella byggnader i stadens centrum, tusentals kvadratmeter ... Men tack och lov, några av dem har ännu inte inletts. De som inletts har vi stoppat nästan alla. Jag personligen är ordförande i den kommunala bygg-kommissionen, varje vecka avslutar vi ett, två, tre projekt. Bygger ni inte i tid? - Adjö med er. Jag anser det nödvändigt att bevara centrum av Moskva. Vi får inte bygga mer där nu. 

Angående cykelvägar
Just nu fokuserar vi på bussfiler och därefter återvänder vi till frågan om cykelbanor.
Angående industriområden
Vi har industriområden i centrala Moskva, helt deformerade, som måste byggas upp. Men vi måste veta vad vi ska bygga; sportcenter, fritidskomplex, delvis bostäder. I centrala Moskva finns många arbetsplatser, men få bostäder. Vi måste dock gå varsamt tillväga.

Angående uppsägningar
Vårt slutliga beslut om entledigande av ca 20-talet distrikt-direktörer, vad grundade det sig i? Personligen vet jag inte om de var korrupta eller inte, jag är inte intresserad. Men vad har hänt? Vi har en kommission som ska kontrollera kvaliteten av rengöringen i staden. Och inspektionen visar en sak: den här organisationen fabricerar/förfalskar ca 15 till 30% av allt sitt arbete. Så vi ger dem böter. Då frågar jag: "Dessa entreprenörer har blivit straffade. Men hur är det med den kommunala arbetsgivaren? Varför lönar sig dessa brister? De sanktionerade det här beteendet? - "Vi vet inte -" Ok, kom, kom så tittar vi närmare på det här". Vi undersökte närmare, vi har 'lagt näsan i blöt'. 25 tjänstemanna-ingenjörer: de betalades ut före, vi fortsatte att betala dem, inga åtgärder hade vidtagits mot de som inte utfört sitt jobb. Jag vet inte om de tar emot ett glas vin som mutor eller om det handlar om släktingar eller vänner. Vad spelar det för roll? De hade något att göra, gjorde de inte. Distrikt direktörer borde avskedas för arbete som inte utförts, för gjorda fel. De får gärna vara vänner på annat håll, men inte på bekostnad av budgeten. Punkt och slut.
Angående monumentet 'Peter den store'
Han står där han står just nu. Om du inte har något emot, så låt oss fokusera på mer konkreta problem - det finns många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar