onsdag 16 mars 2011

Kuala Lumpur onsdag, ankomst...

Äntligen landade jag i KL efter att klockan visar 24 timmar senare,  pust... Först 4 1/2 timma till Dubai så väntetid där ca 3 timmar plus en timmas försening sittande i planet när de skulle byta en dator. Ok visst, bättre en bra dator än en som inte fungerar.. sedan ytterligare sju timmar med Emirates från Dubai till Kuala Lumpur. Varför flyger inte Aeroflot hit? Det skulle ju vara perfekt....

30 grader i skuggan och fuktig luft slog emot mig när jag kom ut och skulle leta upp min taxi, wow det kändes såå skönt med värme igen... Taxi från flygplatsen kostar ca 70 Malaysiska Ringgiter (MYR)  (den lokala valutan som enkelt multipliceras med två för att få svenska kronor) dvs 140 svenska kronor - det tog ett tag att komma in till stan ca 40-50 minuter på till början fyrfilig motorväg som passerar genom ändlösa palm-plantager - de kanske odlar dadlar? Väl närmare och närmare stan så tätnar trafiken och det känns att man kommit till en storstad.

Massor med bilar, neonskyltar, affärer på varandra men samtidigt mysigt på något sätt och modernt.. Lokalbefolkningen verkar avslappnade och trevliga. (27 miljoner innevånare totalt i Malaysia vara ca 1,6 miljoner bor inne i KL och ca 7,2 miljoner om man räknar med ytterområdena). Väl inne på SWEA-konferensens officiella hotell, JW Mariott, ett jättefint 5-stjärningt hotell mitt i KL så känns allt mycket bra. Som vanligt är allt super-välorganiserat. Efter incheckning går jag en trappa ner och blir välkomnad av den lokala SWEA-avdelningen med ordförande Maria Kjellberg Harkins m fl som säkert lagt ner ett jättejobb på att få Världskonferensen att fungera. Får min välkomstpåse och inser efter att ha tittat på programmet att i kväll är enda lediga tiden jag har.
 Så, snabbt upp på rummet där jag träffar min trevliga rumskamrat Ulrika Gyllenhammar (nej hon är inte släkt med PG) men kommer från Göteborg och bor sedan 17 år i Telemark söder om Oslo. Hon är, som jag ordförande i lokala SWEA-avdelningen där så det blir konfererande för henne också.  

Hon berättar att det är några som ska sticka iväg och ta en drink uppe i ett hotell som heter Traders så jag bestämmer mig snabbt för att hänga på. Vi åker taxi ett tag och kommer så upp i Sky-baren som är en poolbar med fantastisk utsikt över de berömda Petronas Twin Towers, (de var världens högsta byggnad fram till 2004) och är fortfarande världens högsta tvilling-torn.

Så medan vi drinkar och tar lite bilder på 'the skyline' så kan man bara förundras över hur bra det är att vara svensk kvinna och medlem i SWEA - alla är supertrevliga och Kuala Lumpur känns som ett perfekt ställe att tillbringa några dagar. Tropisk värme i kombination med gator fullpackade med affärer, hotell, bilar men ändå inte jobbigt. Från skybaren på Traders med öppna fönster mot himlen är stämningen nästan lite mystiskt varm och tropisk samtidigt internsiv och helt underbar. Det känns nästan som om man stigit in i en 'James Bond-film.'... hinner inte skriva mer nu, klockan är redan mycket måste sova, skriver mer i morgon...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar