fredag 24 september 2010

Mårten Frankby igår

Mårten F

I går kväll fick vi nöjet att lära känna vårt svenska Kulturråd Mårten Frankby. Mårten förklarade bl a för oss att inriktningen på hur han vill föra fram landet Sverige i Ryssland bygger på Svenska Regeringens fyra nyckelord för hur man vill profilera Sverige. Dessa är: Vårdande, Äktehet, Öppenhet och Nytänkande. Låter bra eller hur! Mårten är speciellt intresserad av att visa hur nytankande vi är i Sverige och det kommer han att a göra via olika projekt som han ar i full fart med att planera. TACK for att du kom, vi tyckte alla det var kul och intressant att lyssna till dig berätta!


Kristian o Olga
Arne och Henrik
Vladimir och vaninna

2 kommentarer:

  1. Hej, och tack för presentationen av Mårten Frankby. Ett alldeles utmärkt val av kulturråd.
    Vi har haft kontakt under flera år då jag hållt workshops, och föreläst i Minsk, vid universitetes stora teaterfestival. Jag har im ponerats av hans snabbhert, omtänksamhet och fantasi. Han har varit inspirerande som samtalspartner, och lärde mig mycket om Vitryssland. Många av de vitryska elever som deltog i mina workshops har sedan läst svenska vid svenska folkhögskolor, och blivit vänner för livet. De lovordade också Mårten.

    Själv turnerar jag med lyrikprogram tillsammans med svenska musiker, eller lokala musiker då jag framträder utomlands. Min repertoar: Tomas Tranströmer, Harry Martinson eller programmet
    Accent sur les femmes - sång och lyrikprogram som ges på svenska, franska, engelska eller i vissa fall det mottagande landets språk. Vi gjorde det bl a på Centre Culturel Suédois, med den svenska sopranen Inger Olson Moberg.

    Med Mårten Frankby har jag diskuterat möjligheten att ge t ex Tranströmerprogrammet i Moskva nästa år.
    Med tillönskan om god forsättning, Leif Olsson
    leifol@yahoo.com +46 73 642 57 75

    SvaraRadera
  2. Jag ber om ursäkt för slarvfel då jag råkade skicka kommentaren innan jag hunnit läsa igenom, m v h Leif Olsson

    SvaraRadera