söndag 30 januari 2011

En 'Carrot Cake' till kaffet?

I går testade jag en morotskaka som blev helt ok, eller som min man sa: 'scary delicious'!

Receptet hittade jag på alltommat.se men jag la till glasyen! Originalet (utan glasyr) kommer från den berömda vegetariska resurangen Cranks i London.

  

Cranks Morotskaka

2 ägg
2 dl råsocker (går givetvis bra med vanligt socker)
1-2 finrivna morötter, lika med 3 dl finrivna
1 3/4 dl grahamsmjöl (jag tog 1 dl dinkelmjöl och 3/4 dl vetemjöl, ta vad du har)
1 tsk bakpulver
1 tsk mald kanel (karitsa)
0,5 tsk riven muskotnöt
1 1/2 dl kokosflingor (kackåsåvaja strooshka)
1 dl russin (izjoom)
1 dl solrosolja

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp eller annan maskin. Häll i resten av ingredienserna rör/blanda ihop försiktigt och inte så länge. 
Grädda i 200 grader mitt i ugnen ca 20 minuter i smord och bröad form. Jag tycker inte att kakan behöver vara helt genombakad, men det är valfritt. Se upp med varmluftsugn ev lite lägre temp. Den blir inte jättestor, om du gör den i vanlig rund form så blir den ca 3-4 cm hög.

Glasyr:
120 g Philadelphia ost (finns att köpa på de flesta ställen i Moskva, den jag hittade var Krafts)
50 g smör (det blir givetvis gott, men man kan experimentera med att byta smöret mot 20%:ig smetana för ett hälsosammare alternativ, kolla då med florsockret, kanske måste du öka det något)
2 dl florsocker (saxharnaja poodra)
ev 1 msk citron
Vispa ihop ingredienserna gärna med elvisp och bred över kall kaka
Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar