Tymosjenko får inte inneha poster inom den offentliga förvaltningen under tre år, rapporterar Interfax.
Tymosjenko måste också enligt domen betala tillbaka motsvarande över 1,3 miljarder kronor som det statliga gasbolaget anses ha förlorat, rapporterar AFP.
Efter att konstaterat Tymosjenkos skuld gav domaren Rodion Kirejev order om fem minuters paus, rapporterar Interfax.
Tymosjenko själv var stridslysten inför rättegångens avslutande.
"Domen kommer inte att förändra något i mitt liv eller i min kamp", sa hon på tisdagsmorgonen till journalister i Kiev inför domen, och passade samtidigt på att åter anklaga landets politiska ledare för att ligga bakom hela rättegången.
"Jag är glad att domen utfärdas av president Janukovytj, inte domare Kirejev", sa Tymosjenko ironiskt.
Janukovytj har dock upprepade gånger svurit sig fri från anklagelserna och hävdat att landets rättsväsen står helt fritt från politisk påverkan. För en dryg vecka sedan ansattes Janukovytj hårt om Tymosjenko-fallet vid EU:s östliga partnerskapsmöte i Warszawa. EU har klart uttalat att Ukrainas djupgående frihandelsavtal med EU inte kommer att undertecknas om Tymosjenko döms.
"Varken i resten av världen eller Ukraina finns det någon som tror på det brott som det talas om här. Därför kan ingen, varken Janukovytj eller Kirejev svärta ned mitt namn", sa Tymosjenko enligt nättidningen Korrespondent till journalister utanför rättssalen under ett av de avbrott som gjordes under uppläsandet av domen.
"Jag har arbetat för Ukrainas bästa, jag gör det och jag kommer att fortsätta göra det."
"Jag känner mig full av kraft, tro, inspiration och — allra viktigast — pliktkänsla för att försvara Ukraina och det ukrainska folket. Min hälsa är normal och jag är absolut redo att kämpa mot denna regim", sa Tymosjenko.