söndag 13 november 2011

Bolshoiteatern glansfull efter sex års törnrosasömn....


I tisdags kväll fick jag förmånen att besöka omtalade och mycket vackra Bolshoi-teatern som nu äntligen efter sex års renovationer är klar.

Invigningen med galakonsert ägde rum för någon vecka sedan (se mitt tidigare blogginlägg m länk till galaföreställningen på youtube). Jag och min man fick äran att förja med Kristina von Wrede, ordförande för SWEA Berlin och hennes tyska operagrupp som var här på besök främst för att gå just på Bolshoiteatern. Och jag måste erkänna att det ver verkligen en upplevelse!
Öppnings-scenen fr Ruslan o Ludmila

Och då menar jag inte bara byggnaden som numer glänser av guld och glitter överallt. Utan faktiskt främst föreställningen som vi såg. Det var Ruslan och Ludmila, en opera av Musorgski, rysk kompositör.

Jag hade mina funderingar på hur det skulle bli, den här operan är ju känd för att vara ganska lång och på ryska... Även om jag är musikutbildad så utan libretto i hand så kan opera på ryska i 4,5 timma kanske bli lite jobbigt tänkte jag..

Men det blev en glad överraskning när vi såg att man installerat en textmaskin! Med all sång översatt till både engelska och ryska - ja visst, på de flesta moderna operahus har man ju detta men inte i Moskva före renoveringen. Så det var det första.

Dessutom så hade jag hört från en ryska dagarna innan vi skulle gå att föreställningen ska vara 'modern' med alla möjliga påhitt på scenen. Vi tyckte dock att denna version av Ruslan och Ludmila var mycket underhållande! Det hela började helt klassiskt med öppningsscenen från Kiev med traditionella historiska dräkter - mycket vackert! När sedan Ludmila (under en lek-tradition) rövas bort på riktigt under bröllopsfesten av den elake trollkarlen så fick vi helt plötsligt se uppförstorade ansikten på svart duk framför hela scenen med konversation om kärlekens vara eller inte vara.

Och mer än så blev det, en av scenerna var en 'modern' bordell och en annan en ultramodern designad sorts 'mental-klinik' där Ludmila hålls inspärrad - verkligen coolt! Så på det stora hela blev det faktiskt opean som imponerade mest på oss även om vi givetvis uppskattade att vackra Bolshoi-teatern glänste i all sin nya prakt.

Tusen Tack igen Kristina för att du såg till att vi fick komma med - en fantastisk kväll! 

Läs även Moscow Times recension här. 

För att köpa biljetter till Bolshoi-teatern se bolshoi.ru eller leta upp en biljettagentur - de flesta biljetter är givetvis redan utsålda för hösten.



Angela, organisatör, Kristina och jag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar