måndag 26 september 2011

Jordärtskockssoppa

Jordärtskockor till vänster, kålrötter till höger
I helgen gav jag mig på att bjuda gäster på jordärtskockssoppa. Nej inte kronärtskockor utan jordärtskockor, detta är knölar som växer i jorden och blir jättegoda att laga soppa på.

De påminner lite om ingefäraknölar till utseendet. På ryska heter de топинамбур (uttl: tåppinambour) och finns just nu i de flesta mat-affärer.

Jag testade att laga soppan med smetana men tror efteråt att det är bättre med grädde (slivki).
Man får smaka av och ev öka på vätskan om man tycker soppan behöver bli mildare.


Jordärtskockssoppa (4 p)

Ingredienser:
 3 dl vitt vin
500 g jordärtskockor
1 msk smör
4 dl grädde
salt
peppar
2 st schalottenlökar
 
Gör så här
Skala schalottenlök och jordärtskockor. När man skalar jordärtskockor är det bra att ha en bunke med vatten och lite citronsaft i bredvid. Lägg ner jordärtskockorna i vattnet så fort de är skalade så blir de inte missfärgade.
Skär ner schalottenlöken i stora bitar. Fräs på medelvärme tillsammans med 1 matsked smör. När löken har svettats ett tag utan att få färg, tillsätt jordärtskockorna. Låt dem fräsa med i cirka 5 minuter under omrörning.

Häll på det vita vinet och låt sedan koka ihop tills hälften återstår.
Tillsätt grädden och låta allt sjuda i cirka 5 minuter- jag läte det koka ett bra tag till ca 15-20 min - knölarna blir inte helt mjuka som potatis men det ordnar sig när man mixar dem. 
Mixa soppan slät. Detta gör man bäst med en stavmixer eller i en mixer/matberedare.
Smaka av soppan med salt och peppar och servera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar