lördag 4 juni 2011

SWEA MOSKVAS KINARESA - onsdag, torsdag 18 - 19 maj

Anlände till Beijings flygplats mitt i natten tillsammans med min mamma Mari-Anne, Ruta och Rita efter en flight på 7 timmar. Bagage och passkontroll gick snabbt och effektivt och flygplatsen verkar ok modern och fräsch.
Kinsesisk polisbil på flygplatsen..

Vi hoppade in i en minibuss och efter ca 1 timmas resväg och var vi framme vid vårt hotell Capital, ett fyrstjärningt hotell med mycket bra centralt läge nära Himmelska Fridens torg (Tiananmen square) och med rum från ca 500 kr per natt för dubbel.

Efter lite förvirring om våra rum och efter att visat bokningsbekräftelserna så fick vi efterlängtade kort/nycklar och kunde se fram mot första nattens sköna sömn i Bejing, Kinas huvudstad med 20 miljoner invånare.

Taxikön vid Beijings flygplats

Torsdag morgon träffade vi vår guide Melodie (hennes engelska namn) som ska ta oss, grupp 1 till Himmelska Fridens torg och Förbjudna staden. Vi går dit till fots på ca tio minuter.

Trots att vi är mitt i Bejing så känns det inte så stressigt, utan lugnt i trafiken och grönt och fräscht i omgivningarna. Väl framme vid torget så är vi dock inte ensamma utan omges av massor med kineser, en lång, lång kö ringlar sig redan för alla som ska in och titta på Mao som finns i Mao Zedong-museet - öppnades 1977 då ledaren dog.
Framme vid Himmelska fridens torg

Han finns där inne i en sartkofag av kristall och man blir genast påmind om likeheten mellan Beijing och Moskva med sin Lenin på Röda torget. När jag frågar guiden vad folk tycker om Mao så berättar hon att alla älskar den store ledaren – inte ett spår av kritik – han ses som den store fadern som alla ser upp till och det verkar för henne helt naturligt att han ska ligga i sarkofag på torget så att folk kan gå dit och se honom. I Ryssland finns det ju en viss debatt om att flytta Lenin och begrava honom men så verkar inte vara fallet här.

Kö till Leninmausoleet
Vi vet ju att Kina numer är en marknadsekonomi men jag måste ändå flika in att det känns som kommunism med marknadsekonomi. Vi ser vakter överallt och ordningen är total, inte ett spår av oreda eller oordning eller ja kanske till och med... riktig frihet. Jag försökte ju blogga under resan men det gick inte eftersom jag inte kom in på bloggen  - det är tydligen förbjudet att blogga i Kina – Tack Ryssland för den friheten!

Mamma, Rita och Ruta samt Melodie, vår guide

Påfallande för mig är också att alla i princip 99% av alla turister omkring oss är kineser, vi ser knappast inte röken av några västerländska turister – givetvis är det fler västerlänningar här men i ansamlingen av alla kineser så känns de så få. Ja visst jag vet att Kina har ju trots allt nästan en och en halv miljard invånare - men det blir så påtagligt här!

Pampigt men charmigt?
Hela Himmelska Fridens torg består av 40 hektar vilket gör det till världens största offentliga plats. Torget är inte så gammalt utan skapades i början av 1900-talet för att användas vid nationella ceremonier etc.

Ytterligare en stor byggnad finns där nämligen Folkets Stora Sal (nationalförsamlingen) som fungerar som Kinas lagstiftande centrum sedan 1958 då den öppnades.
Vi vandrar fram över torget och fortsätter förbi Folkets Stora Sal, Kinas nationella stora teater, Nationalmuseet och Kinesiska revolutions museum mm mot Qianmen-porten.

Den kinesiska flaggan

På vägen dit går vi förbi ett antal exemplar av den kinesiska flaggan och får lära oss att den stora stjärnan symboliserar Kinesiska regeringen eller kommunistpartiet och de fyra små stjärnorna visar var för sig på de fyra stora befolkningsgrupperna, bönder, studenter, intellektuella samt arbetare – så där tydligt skulle man väl aldrig våga sig på att dela in folk i Sverige men här vekar det inte utgöra något problem.

Ruta skymtar fram i hörnet..

På Himmelska Fridens port som leder oss in till Förbjudna staden från dess södra sida ser vi porträttet av Mao Zedong som hänger centralt över ingången i porten och tydligen byts ut varje år (det är inte ett fotografi som man kan tro utan en oljemålning). På vänster sida om målningen står det: ’Long life for the Peoples Republic of China’ och på högersidan finns lika stor text ’Long life for the people of the world’. Jag blir nästan lite rörd att vi också är inkluderade i denna välönskan och just i den stunden får jag känslan att kommunism och kapitalism ihop kanske är en bra lösning.... ja, hrmm... i vilket fall som helst så känns det mycket bra att det kinsesiska folket även tänker på oss och önskar oss ett långt liv.
Vår vän Mao..

Porten byggdes på 1400-talet och är en av stadens ursprungligen nio portar. De flesta andra portarna revs under moderniseringen av Beijing i slutet av 50-talet. Vår guide köper biljetter så att vi kan gå genom porten och in i Förbjudna staden – den heter givetvis så för att just ingen som var på insidan fick vistas utanför den och inga vanliga människor fick komma in.

Vi går genom porten in till Förbjudna Staden

Hela området Förbjudna staden (Zijin Cheng) består av 74 hektar eller 960 x 750 meter och de olika palatsen innehåller totalt hela 8 704 olika rum. Staden fullbordades 1420 av kjejsare Yongle. Totalt kom 24 olika kjejsare att bo här under Ming (1368-1644) och Qing-dynstierna (1644-1911). Muren som omger ’staden’ är 9 meter hög och här innanför finns magnifika salar, palats och den kjejserliga trädgården.

Inne i Förbjudna staden, dubbel-tak betyder förnäma hus..

Trots att vi var här relativt tidigt på morgonen så fylldes det på med turister (mest kineser som sagt) mycket snabbt och vi vandrar genom de olika innegårdarna och kikar in i  ett oändligt antal salar -allt är givetvis numer museer.

Den siste kjejsaren, Pu Yi, som besteg tronen 1908 som treåring och vars styre blev kortvarigt och avbröts redan 1912 när den nya Kinesiska republiken infördes bodde kvar i förbjudna staden fram till 1924 då han kördes ut och senare fängslades av kommunisterna. Mao gav honom amnesti 1959 och så småningom dog han 1967 efter att ha arbetat som trädgårdsmästare i sju år. Se gärna filmen ’Den siste kjejsaren’.
Sevärd film

Kejserliga tronen

Så småningom kom vi fram till den kejserliga trädgården som är vacker och mysig på något sätt med små paviljonger, urgamla cypresser, blommor, bambu och vackra stenpartier allt anlagt under Ming-dynastin.

Kejserliga trädgården

Dubbla tak = förnämsta husen

Till lunch samlades vi tillbaka på hotellet i en av hotellets restauranger där personalen hade mycket svårt att förstå engleska - lite förvånande att så många många kineser inte talar engelska. Till slut lyckades vi trots allt få in lite nudlar och annan urgod kinensisk lunch-mat.

Och nu var så hela gruppen samlad, Anna Karin, Anette och Ann hade flugit in över natten och nu kom också Johanna med från Qingdao (ligger längs kusten mellan Beijing och Shanghai, http://www.qingdao.world-guides.com), där hon bor med Fredrik och barnen sedan i höstas. Johanna hälsar alla välkomna att hälsa på, hon bor bara några meter från stranden och området är vackert med berg och hav.

Johanna, som är en imponerande person pluggar kinesiska på universitetet fyra timmar varje dag plus 2 timmars läxor innan hon skyndar till skolan för att hämta barnen. Det var tur att hon var med oss för hon är redan mycket duktig på kinsesiska!
Några kinesiska killar ville ta bilder av snygga Ruta..

Kinesisk mamma med dotter

Efter kultur-förmiddag var det så dags att möta upp med Anna Centerman, Ordförande i SWEA Beijing vid Pärlmarknaden. Hon visade oss vant alla de bästa ställena för allt mellan himmel och jord till otroligt låga priser och på många ställen prutat och klart för skandinaver.

Tack igen Anna – ovärderlig hjälp! Det är nästan omöjligt att stå emot alla 'piratkopior' som erbjuds, men om man vill vara korrekt så finns det ju ändå mycket att köpa tex vackra odlade pärlor, cashmere, tyger, kläder som inte är kopior etc - allt till mycket låga priser.
På pärlmarknaden med Anna C längst till höger

Vi överlämnade en matrioshka till henne som tack för hjälpen och så fick alla vandra runt på egen hand i Pärlmarknaden som håller till i två 4-våningsbyggnader.

Pärlor knyts upp till halsband på Pärlmarknaden

Maria och Birgitta i förgrunden

Senare på kvällen var det dags för första middagen tillsammans och Anna Karin hade fått tips om Capital M en av de mest fashionabla restaurangerna i Beijing.

Tre Sweor från Beijing väntade dessutom på oss där, Maria, Birgitta och Anna.

Vi åt en fantastisk västerländsk middag i underbar miljö och avslutade med gruppfoto på terassen och lite småprat med den charmige norske restaurangchefen.