lördag 5 februari 2011

Kycklinggryta på Mellanöstenvis från senaste Elle Mat o Vin

I går gjorde jag den här kycklinggrytan, som blev god med lite annorlunda ingredienser.

Kyckling- och Aprikosgryta på Mellanösternvis
4 p, tar ca 30 min att göra
Servera gärna med couscous eller ris, gärna vildris.

1-2 msk olivolja
1 hackad gul lök
1 tsk skalad riven ingefära (imbiir på ryska)
3-4 vitlöksklyftor, pressade (tjisnåck)
salt o peppar
4 kycklingbröst/fileer skurna i bitar (koorini file)
2 msk baharat (recept nedan, jag hann inte med denna, men med den blir det säkert ännu godare!)
100 g röda linser (jag hittade inte röda linser så jag la i lite brysselkål i stället)
10 torkade aprikoser (abrikååsi)
1 -2 msk soyasås, gärna mörk
saft från 1 citron (limånn)
7 1/2 dl - 1 l kycklingbuljong/fond
en näve färsk koriander (ginzaa)
en näve färsk mint (myaata)
en näve granatäpplekärnor  (grannaat)
jag hällde också i lite pinjenötter, det blev jättegott

Fräs upp lök, ingefära, vitlök, salt o peppar i oljan ca 8 min. Tillsätt kycklingbitarna o stek vidare ca 5 min. Häll i buljong plus alla övriga ingredienser utom örter och granatäpplekärnorna. Koka ca 15-20 min medelvärme. Till sist lägg i de färska kryddorna och granatäpplekärnorna. Smaka av.

Baharat:
1/2 tsk kardemumma (kardaamon)
1 tsk vitpeppar (beeli peerets)
1 tsk kanel (kariittsa)
1/2 tsk river muskot (moskaatni areexh)
1 tsk ingefära (imbiir)
2 tsk kryddnejlika (gvåssdika)
1 tsk spiskummin (tmiinn)
1 tsk kryddpeppar (duschisti peerets)

Blanda i hop, alla ska vara malda helst. Har du inte allt så funkar det säkert ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar