torsdag 21 februari 2013

Eric Ericson - ett geni och en legend ur tiden

Eric Ericson, bild, polarmusicprize.org
Jag hade den stora förmånen att arbeta nära Eric Ericson, en av världens främsta kördirigenter, under mitten av 80-talet då jag studerade sång vid musikhögskolan i Stockholm. När jag läste att Eric gått bort i fredags förra veckan kom minnena tillbaka av en unik person...

Det jag särskilt minns förutom hans excellenta musikalitet och totala hängivenhet för körsång var att han var mycket ödmjuk. Jag har mycket sällan senare träffat en så framgångsrik person som varit så ödmjuk och genuint intresserad av nya personers åsikter och ideer. Han lyssnade mycket till vad vi andra hade på hjärtat och trots åldersskillnaden, han var då i sextioårsåldern och de flesta studenterna var runt 20, så kändes han yngre och friare till sinnet än många av oss.

Han hade också ofta ett mycket gladlynt och humoristiskt sinnelag, man hade helt enkelt kul i arbetet tillsammans med honom - han hade glimten i ögat. När vi turnerade var han ofta sist i säng och med på allt kul som vi hittade på.

Dessutom var han väldigt nyfiken på nyheter och då menar jag inte bara musikaliskt utan speciellt kommer jag ihåg hans stora och närmast barnsliga glädje inför nya tekniska prylar. Han hade verkligen det senaste och var längst framme när det gällde tekniska ideer, mycket mer än vi unga studenter.

Hans stora fokus var givetvis musiken och att på ett ovanligt mjukt sätt forma fram subtila klanger och vackra vokalljud ur sina många körgrupper, Musikhögskolans kammarkör, hans egen Kammarkör och Radiokören.

Men kanske var det just hans öppenhet, ett ungt sinne med en stor nyfikenhet och en genuin ödmjukhet som tillsammans med hans passion för körsång bidrog till att han blev så otroligt framgångsrik - ett geni och en legend.

Eric, du kommer alltid att utgöra en stor inspiration för mig! Tack för din stora gärning.

Anna Gustafson Bril


Läs mer:

SvD:
http://www.svd.se/kultur/korledaren-eric-ericson-dod_7920036.svd

http://www.svd.se/kultur/sa-minns-vi-eric-ericson_7920302.svd

http://www.svd.se/kultur/en-odmjuk-musikgigant_7920296.svd

DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/korledaren-eric-ericson-avliden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar