onsdag 18 januari 2012

Skridskor i Gorkijparken o på andra platser



Som ni kunde läsa här igår kan man åka skridskor i Gorkijparken. Det provade jag på tillsammans med min dotter strax före nyår. Då var det några meters kö till kassan, dvs inga problem att komma in. Inträde kostar olika beroende på tid och dag - efter kl 17 en vardag 300 rubel. När man betalat får man ett plastkort som man använder för att passera in till skridskoområdet. Om man vill låna skridskor gör man det när man kommit innanför området.

När man anländer till Gorkijparken möts man nu av en armé av snögubbar.


Man kan låna skridskor och lämnar då en deposition på 1500 rubel per person. Samtidigt får man en nyckel till ett skåp där man kan förvara sina skor/stövlar under åkningen. När man lämnar tillbaka skridskorna och nyckeln får man tillbaka hela depositionen, dvs det kostar ingenting att låna skridskorna - och nya och fina är de!

En dag mitt i nyårsledigheten ville vi prova skridskoåkning igen, men då var det säkert 100 m kö, så vi avstod! Men vi ska prova igen - trots att jag inte är någon stor skridskofantast tycker jag det var jättekul att åka runt på de olika banorna.

Här följer länk till information om skridskobanor i Moskva, publicerat i Moscow News i december 2011: http://themoscownews.com/arts/20111212/189280165.html

Njut av vintervädret och prova skridskoåkning! Så här kan det se ut:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar