onsdag 29 december 2010

Dags att komma i form 2011 - starta här!

Här får du hjälp av Yvonne Ryding att komma i form! Från Expressen.se

Yvonne Ryding försöker springa eller promenera tre gånger i veckan - gärna på morgonen före frukost. 

- Det är en lyx - då mår jag bra resten av dagen.
– Jag försöker springa fem kilometer, eller längre. När jag promenerar brukar jag använda stavar med fjädring som ger 4 kilos tryck. På vintern åker jag längdskidor. Det är bra träning för hela kroppen. Jag brukar också göra styrkeövningar hemma.

Så håller jag mig vacker

• Det ligger mycket i det här med skönhetssömn, kroppens organ måste få tid att rensa ut slagg. Ger man inte kroppen tid till det så syns det och man blir svullen.
• Rengöring morgon och kväll är a och o. Gå aldrigoch lägg dig med makeup, då täpps porerna till. Använd en bra rengöringslotion och ansiktsvatten. Och smörj in dig med en bra fuktighetscreme.
• Är man över 25 år är det bra att använda en peeling – helst varje dag – för att få bort döda hudceller. Peelingkornen ska vara runda (granulatiserade), alternativt kan du använda en enzympeeling.
• Lägg en ansiktsmask anpassad till din hudtyp minst en gång i veckan.

Detta äter jag mycket av:

Mycket grönsaker, rotfrukter.
Jag utgår från tallriksmodellen. Magen mår bättre av att äta mindre kolhydrater men om jag ska träna så måste jag ha ordentligt med kolhydrater. 

Det här undviker jag:

I min ålder blir det att man unnar sig mer godsaker till kaffet. Jag försöker se upp så att det inte blir en bulle varenda dag. Gräddiga såser och efterätter får det bli till helgen.





1. Mage: Rumplyft + situps.
Ligg på rygg med benen uppsträckta och lätt böjda. Lyft rumpan från underlaget. Det är en bra för dem som har en liten potatismage som jag har, haha. Jag varvar 15 x 3 rumplyft med 15 x 3 situps.





2. Vridningar
Använd en stav eller en skurborste. Vrid överkroppen från höger till vänster. Det är en jättebra övning för midjan! Gör 50 x 3.


3. Rumpa: Utfall. 
Stå med benen och ta ett steg framåt med höger ben samtidigt som du böjer benen. Ju längre fram och djupare du går desto jobbigare blir det. 3 x 15 på varje ben (färre om du går längre fram).



4. Armar: Dips. 
Att göra dips med hjälp av en stol eller badkarskanten är bra för gäddhänget och skidåkningen. Jag gör 15 x 3.


5. Armhävningar
Jag gör först ett med händerna intill varandra, sen axelbredd och avslutar med breda armhävningar. Jag gör 10 av varje – och alltid på knäna! Funkar att göra på pilatesbollen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar