I dag i Expressen kan man läsa en krönika som debatterar problemen i det svenska skolsystemet. Bla a skriver Anna Dahlberg så här:
Men krisen talar också i siffror. Skolresultaten har sjunkit under en lång rad år. Från att ha legat i världstopp när det gäller läsförståelse har Sverige rasat ner till genomsnittet. I matematik och naturvetenskap rankas vi numera som nummer 20 respektive 23 av 34 länder (PISA 2009). Det enda som har gått upp är betygen, som ett resultat av skolornas dragkamp om elever.
Mycket talar för att skolans kris hänger samman med allt detta. Kommunaliseringen har ackompanjerats av sjunkande resultat och ökade skillnader, där skolor i resurssvaga områden får otillräcklig kompensation.
Läs hela hennes krönika här.
I veckan slog Skolverket larm om att skillnaderna
mellan de bästa och sämsta skolorna ökar kraftigt. Mellan åren 1998 och 2011
har skillnaderna i skolresultat fördubblats. Ambitiösa elever flockas på de
bästa skolorna medan lågpresterande elever blir kvar i de sämsta skolorna.
Men krisen talar också i siffror. Skolresultaten har sjunkit under en lång rad år. Från att ha legat i världstopp när det gäller läsförståelse har Sverige rasat ner till genomsnittet. I matematik och naturvetenskap rankas vi numera som nummer 20 respektive 23 av 34 länder (PISA 2009). Det enda som har gått upp är betygen, som ett resultat av skolornas dragkamp om elever.
Mycket talar för att skolans kris hänger samman med allt detta. Kommunaliseringen har ackompanjerats av sjunkande resultat och ökade skillnader, där skolor i resurssvaga områden får otillräcklig kompensation.
Läs hela hennes krönika här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar