"Putin gillar sådant. Att arbetsmiljön för de anställda blir bättre. Vi har gjort stora renoveringar", säger 56-årige Bo Andersson och visar bilder i sin telefon när TT träffar honom på bilsalongen i Genève.
Förra söndagen valdes Vladimir Putin åter till president och Bo Andersson konstaterar att en förutsättning för att lyckas i Ryssland är att ha hans gillande.
Men vid Putins första besök efter det att Bo Andersson 2009 blivit chef för Gaz Group, var Putin som dåvarande premiärminister allt annat än nöjd. Han var arg för att arbetarna fick för lite betalt. Men Bo Andersson gick inte med på att höja lönerna innan produktiviteten ökat.
Han tog till vad han kallar chockterapi. Halva arbetsstyrkan - över 50.000 personer - sparkades, gamla byggnader revs, priserna höjdes med 21 procent och så infördes förskottsbetalning.
"Med de rejäla prishöjningarna såg vi snabbt vilka produkter som var konkurrenskraftiga. Dit hörde inte personbilarna, Volga, så vi lade ner skiten", säger Bo Andersson.
På två år gjorde Falkenbergssonen, med förflutet som inköpschef på Saab Automobile och General Motors, Gaz till ett lönsamt bolag. Lönerna har höjts 12 procent och de anställda har fått bonus. Bolaget satsar också på sociala program som kollo för barnen, utbildning och så den nygamla traditionen med en ros till alla kvinnor på Internationella kvinnodagen.
"I år köpte vi rosor för 30.000 dollar (drygt 200.000 kronor)", berättar Bo Andersson.
Förutom den egna produktionen, som främst består av lastbilar och bussar, har Gaz tagit hem åtråvärda kontrakt med Volkswagengruppen, General Motors och Daimler för att bygga deras bilar.
Putins uppskattning har också kommit.
"I Ryssland snackar folk mycket. Vi gör. Nu säger Putin - gör mer. Han gillar tillväxten."
Fyra gånger har Putin besökt Gaz och dessutom har Andersson kallats till Moskva flera gånger. De pratar tyska tillsammans.
"Jag kan visserligen en del ryska, men hans tyska är helt flytande", säger Bo Andersson.
Vad som hänt gamla arbetsgivaren Saab tycker han är ett sorgligt kapitel. Men skulle inte maskiner från Trollhättefabriken vara något för Gaz?
"Vi har inte gett oss in där", svarar han kort.
Att han nyligen valts in i svenska Autolivs styrelse ser inte Bo Andersson som ett sätt att ta sig tillbaka till den västerländska bilindustrin.
"Nej, jag har mycket kvar att göra i Ryssland. Däremot skulle det inte förvåna mig om jag hamnar i Kina om några år. De kommer att behöva omstruktureringshjälp och det är jag bra på", säger han.

Kort om Bo Andersson
  • Född: 16 oktober 1955 i Falkenberg.
  • Utbildning: Militärhögskolan, fil kand från Stockholms universitet samt ledarskapsutbildning vid Harvard University.
  • Karriär: Började 1987 på Saab, var bland annat inköpschef, 1993 till General Motors, 1997 inköpschef för GM Europa, 1999 ansvarig för GM:s inköp över hela världen, 2001 utsedd till GM:s globale inköpschef och ansvarig för underleverantörerna, ingick i GM:s koncernledning. Slutade på GM i juni 2009 för att bli vd och styrelseordförande för Gaz Group.
  • Familj: Frun och yngsta dottern, 18 år, bor i Wien medan 20-åriga dottern studerar i Washington. Bo Andersson, som bor i Nizjnij Novgorod, reser till Wien en-två gånger i månaden.
    (TT)

    Gaz Group

    • Gaz Group ägs av oligarken Oleg Deripaska.
    • Huvudkontor i Nizjnij Novgorod, cirka 40 mil öster om Moskva.
    • Rysslands största tillverkare av lätta lastbilar och bussar.
    • Tillverkar även tunga lastbilar främst till militären, specialfordon som ambulanser och sopbilar, motorer, växellådor och andra fordonskomponenter.
    • Antal anställda: 57.000, efter nästan en halvering av arbetsstyrkan 2009.
    • Omsättning 2011: Cirka 33 miljarder kronor (preliminära siffror). Mer än dubbelt så mycket som krisåret 2009.
    • Vinst 2011: Över 1 miljard kronor. 2008 och 2009 var de samlade förlusterna mer än 10 miljarder kronor. 2010 vände resultatet till vinst på 500 miljoner kronor.
    • Sålda fordon 2011: 105.000 lätta lastbilar, 14.000 bussar, 12.000 tunga lastbilar.
    Källa: Gaz Group. (TT)